Home

murakami

Jag drömmer ibland om att bli författare. Jag ser mig själv sitta och skriva på olika exotiska platser eller varför inte i soffan hemma en regnig novemberförmiddag..?Ingen bestämmer över mina arbetstider och jag kan träna på dagtid och äta långlunch med vänner. Jag färdas i fantasin och orden kommer till mig som på beställning och jag diktar upp fantastiska historier som får läsare och kritiker att sucka av lycka. Jag lever på mina böcker och medverkar i olika tidningar och håller föreläsningar på bibliotek och kulturhus… En fantastisk dagdröm verkligen 🙂 .

Vad händer med den drömmen då? Vad gör jag för att nå dit? I princip ingenting, mer än att läsa en massa böcker och fundera på briljanta formuleringar och ämnen för Den Stora Romanen 😉  Under några veckors tid då och då under året lyckas jag få in skrivvanor men mestadels går ledig tid åt till allt annat än skriva (mer än i sociala medier då 😉 ). På semestern är det alltid massor som ska göras och det spelar ingen roll hur mycket jag än lovar mig själv att jag ska ägna en viss tid åt att skriva, vips har veckorna gått och det är dags att återigen börja jobba. Så, vill jag egentligen bli författare? Passar jag överhuvudtaget för yrket?

När jag läser Haruki Murakamis essäer i ämnet ‘författarskap’ så blir det ganska tydligt vilka länkar som felar… Han är en av mina absoluta favoritförfattare och i Författare till yrket berättar han om hur han gör för att skriva. Han säger själv att han bara kan tala för sig själv, men jag tror hans tankar är ganska allmängiltiga.

Varför blir man författare, eller överhuvudtaget någon slags konstnär? För att man har någonting man behöver uttrycka – en historia som behöver skrivas ner. Det här behovet är så starkt att det inte går att stå emot. Alla människor har inte det här behovet och alltså blir de inte författare.

Hur skriver man bra? Genom att läsa och lära. Lika gärna som att gå skrivarkurser och lära sig hantverket så kan man läsa väldigt mycket böcker på egen hand. Murakami är inte mycket för skola och utbildning och han diskuterar också vilken intelligensnivå som behövs för att bli författare; medelmåttig är tydligen att föredra (!). Då blir det lättare att oförtröttligt jobba på och inte reflektera så mycket kring vad, hur och varför…

En författare sitter x antal timmar varje dag ensam framför en dator och skriver. Det fungerar inte att endast skriva vid inspiration för då blir det inte mycket skrivet. Så, det gäller att vinna över motståndaren skrivkrampen och helt enkelt få in en vana att få ihop sina timmar eller sidor. Inte ge upp som jag gör alltså :).

Hur många trivs med att sitta för sig själva under hela sin arbetstid? Att vara författare är ett ensamyrke. Jag funderar på vad det bästa med mitt jobb är – träffa folk :). Murakami berättar om hur han trivs med att leva sitt liv – gå upp tidigt, skriva, träna och gå och lägga sig tidigt och det är också något som jag känner igen från hans romangestalter.

Att sitta stilla kräver sin fysik och Murakami ägnar sig åt långdistanslöpning. I Författare till yrket nämner han bara att han ”joggar en timme” om dagen, men i hans Vad jag pratar om när jag pratar om löpning berättar han om träningen och sina 20 genomförda marathon. Hans ”joggning” är milen under 60 minuter. Jag tror att långdistanslöpning och romanskrivande påminner en hel del om varandra; att se ett mål ett halvår framför sig och sakta men säkert jobba sig framåt och dit.

I Författare till yrket får jag förklaringen till hur han konstruerar sina romangestalter och jag kommer att läsa nästa Murakami-roman med nya ögon.

8 tankar om “Författare till yrket

  1. Det där är en bok för mig. Jag skriver ju en del men har alltid tänkt att jag inte vill skriva på heltid, eftersom det är så ensamt. Nu när jag pluggar hemma, inser jag att jag visst kan ha ett ensamyrke, eftersom jag lärt mig hitta andra sätt att umgås med andra. Men finansieringen… Att bli författare, det kan jag nog lyckas med, men att kunna leva på författarskap är ju betydligt svårare. Men en trisslott kanske är lösningen.

    • Yes den rekommenderar jag verkligen! Och jag vet ju att du skriver en hel del… Vad händer med alla dina noveller?
      Pengar är just grejen – hörde på rasten att vissa författare startar s.k crowdfunding för att sponsra skrivandet, men kanske bäst att ha en kontroversiell fråga då att skriva om som lockar många finansiärer 🙂

      • Jag sliter nu med att sätta ihop till novellsamlingar, som jag ska försöka skicka in till förlag. Ett alternativ är att skicka till tidningar. Jag måste bli bättre på att slutföra och skicka in.

  2. En termos kaffe. Musik som inspirerar det jag skriver på nu. Jag ska göra dagens timmar framför datorn. Som Murakami. Sedan ska jag ta en timmes skidtur, ja jag känner igen mönstret du beskrev, att skriva är en ensam syssla. Fast jag gör det bara sporadiskt. Det här är min lediga dag. Sedan går jag till mitt jobb igen, träffar människor, och det är också viktigt att leva ett liv, att få influenser.
    Ja, jag ska skriva, men nu läste jag ditt inlägg istället, intressanta tankar, men kanske dags för mig att slå av internet…

Lämna en kommentar